Tuesday, August 3, 2010

say NO to GHOKOK



dalam bahasa kelate panggil rokok is ghokok..

hari ni terpanggil untuk berbicara pasal rokok...
tahukah anda apa itu rokok? rokok adelah silinder dari kertas yang panjangnye muat la untuk manusia yang ketagih rokok merokok....

ape gune rokok? pentingkah ia?
aku slalu gak tertanya-tanya best ker merokok?

tak ke telan asap keluar asap?
ade nutrien / zat penting ker dalam tuh? kalu korang nak taw pasal rokok jom tengok gambar rokok ni..ape ade dalam die...

tahu x yang rokok diperbuat dari - cadmium (bateries), stearic acid (candle wax), paint(cat), ammonia (toilet cleaner),arsenic (poison), n mcm2 lagi lah...xke kite ade belaja kimia? xke semua tu bahan kimia? mmm...kenapa nak hisap jugak?

tapi 1 la kan, aku dok tertanya2..apsal orang yang buat rokok gune semua benda kimia tuh? xle ke guna benda lain mcm sayur ker, buah2 yang di awet ker? hehe-

mengikut sejarah -
"orang pertama yang merokok adelah suku bangsa India di Amerika yang bertujuan untuk memuja dewa/roh. Pada abad 16, ketika bangsa Eropah menemukan benua Amerika, sebahagian dari para penjelajah Eropah terikut untuk menghisap rokok dan kemudian membawa tembakau ke Eropah. Kemudian kebiasaan merokok mulai muncul di kalangan bangsawan Eropah. Berbeza dengan bangsa India yang merokok untuk keperluan pemujaan, orang Eropah merokok hanya untuk kesenangan semata-mata. Pada abad ke-17 para pedagang Sepanyol membawa masuk rokok ke Turki dan mulai saat itu, ia terus menular ke negara-negara Islam" - Wikipedia

jadi,jika orang India merokok sbb nak memuja roh, kenapa kita orang Melayu terikut2? biaq pi la orang lain nak merokok, apsal kite nak ikot??

tahu x yang para ulama' kite cakap yang rokok tuh haram?? dah tu apsal orang kite nak merokok? n tahu x korang yang rokok membahayakan kesihatan? blh jadi kanser paru-paru? mmm ke x kisah dengan penyakit tuh???nak mati awal ke? kalu nak mati awal, baik bertaubat cepat2...

kite patot mencegah sebelum merawat..jadi baik x usah dok isap rokok sebelum dapat penyakit, kang dapat penyakit kesian kat family nak cari duit nak obatkan kite..dahla kite dah kering kontang..duit habis wak beli rokok..jadi dah xde la doit untuk berobat...hmmm...

Ayah aku dulu hisap gak,..aku rasa die start isap masa muda2 maybe belom kahwin ngam mak aku..mungkin dah berpuluh-puluh tahun die hisap...tapi aku tabik spring lah kat ayah sebab die buleh berhenti macam tu aje..die brenti merokok masa aku sekolah rendah kot...mmm blhkan kalo brenti merokok, ayah aku xperlu mandi bunga pelbagai untuk hilangkan ketagih kat rokok, asal hati n iman cakap NO to rokok n everything going to be fine...

sekarang umur ayah aku dah nak masuk 57 tahun, tengok die masih gagah lagi kerja situ sana sini...kuat berpeluh makin sihat la badan, alhamdulillah sampai sekarang x ada sakit ape-ape lagi kecuali kadang2 penyakit gout datang menyerang...tapi alhamdulillah ayah aku masih sihat walafiat...

ape2 pom untuk kawan2, fikirlah sebelum menyesal, memang atas kehendak masing2 untuk hisap atau x, tapi sekali sekala renungkanlah ape kebaikan merokok @ keburukan merokok...

okla, take care, muga Allah sentiasa memberi kesihatan yang baik untuk kita semua..amiin..

1 comment: